Desi iarna pare departe, primii fulgi din acest sezon au cazut deja la altitudini inalte. Diminetile sunt din ce in ce mai reci, iar utilajele trebuie pregatite pentru temperaturile scazute care urmeaza sa vina. Verificarile de toamna, asociate cu o exploatare corespunzatoare si adaptata conditiilor de iarna vor asigura o primavara fara multe investitii in reparatia utilajului.
In cele ce urmeaza, va prezentam cateva sfaturi si ponturi de care ar trebui tinut cont pentru a avea flota in cea mai buna forma posibila.
Motorul si transmisia
In ceea ce priveste motorul, atentia se indreapta catre fluidele de lucru, filtre si starea furtunurilor. Dar sa le luam pe rand.
Uleiul de motor si cel hiudraulic trebuie sa aibe specificatia recomandata de producator pentru sezonul rece, sa fie in cantitatea optima si sa fie schimbate in intervalul corect.
Referitor la combustibil, este recomandat ca rezervorul sa fie mentinut intotdeauna cel putin 70% plin, pentru a evita acumularea umezelii in interior. Teoretic, cea mai buna solutie este ca la sfarsitul fiecarei zile sa se refaca plinul. De asemenea, motoarele de generatie noua, cu norme de poluare avansate, folosesc AdBlue (sau mai poate fi intalnit sub denumirea DEF -Diesel Exhaust Fluid). Asigurati-va ca aveti cantotatea necesara in rezervorul dedicat si aveti grija si in ce conditii depozitati canistrele cu AdBlue, in cazul in care aveti un stoc in santier sau la garaj. De obicei, valabilitatea AdBlue este de un an si trebuie ferit de inghet; ideal ar trebui depozitat intr-o magazie.
Lichidul de racire trebuie verificat constant, iar nivelul acestuia in radiator sa fie pana in dreptul capacului. De asemenea, trebuie verificata concentratia si rezistenta la inghet, nivelul si starea lui. Producatorul recomanda intervalele de schimbare, iar acestea ar trebui respectate. Atentie la utilajele care folosesc lichide de racire de tip OAT (Organic Additive Technoilogy), pentru ca acestea nu pot fi mixate cu cele conventionale.
Filtrele de aer, ulei si motorina sa fie schimbate conform planului de service, iar daca utilajul lucreza in conditii grele, acestea pot fi inlocuite si mai devreme. Inainte de venirea iernii, o scurta inspectie a busoanelor de la rezervorul de combustibil si vasul lichidului de racire poate duce la evitarea unor neplaceri in exploatare, inclusiv imposibilitatea de a porni utilajul.
Furtunurile hidraulice sunt expuse atat factorilor fizici exteriori, cat si andurantei si oboselii in functionare, iar temperaturile negative reprezinta un accelerator al posibilelor crapaturi sau rupturi. De aceea, inspectia vizuala si inlocuirea reperelor imbatranite este obligatorie.
Bateria trebuie sa fie in cea mai buna conditie, iar pentru acest lucru o simpla verificare cu un tester poate reliefa daca ar trebui inlocuita din timp. De asemenea, daca bornele sunt oxidate sau partea superioara a bateriei contine mizerie depusa in timp, acestea pot deveni surse parazite de pierdere a curentului. De aceea, este recomandata curatarea suprafetei si verificate inclusiv cablurile de posibile zone afectate (izolatie rupta, slabire a legaturilor in zona bornei). In plus, este recomandat ca in cazul utilajelor care nu sunt folosite o perioada mai lunga, bateria sa fie demontata si depozitata intr-o magazie, depozit etc.
Anvelopele reprezinta singura legatura a utilajului cu solul, iar acest fapt denota importanta lor. O anvelopa uzata nu asigura, in primul rand, siguranta deplasarii si a franarii in conditii optime. Inlocuirea lor la timp aduce beneficii, inclusiv in ceea ce priveste consumul de carburant, avand in vedere ca se vor diminua momentele in care motorul trebuie sa preia si sa compenseze lipsa de aderenta si motricitate, provocata de o anvelopa uzata. Verificarea vizuala este obligatorie la inceputul fiecarei zile de lucru, la fel si mentinerea presiunii optime de umflare. De altfel, anumiti producatori de utilaje recomanda umflarea anvelopelor cu azot.
Senilele insumeaza aproape jumatate din costurile de intretinere ale unui utilaj de-a lungul duratei de exploatare, iar o revizie tehnica o data pe an este necesara si poate scuti operatorul de investitii mai mari ijn viitor. Inspectia vizuala poate identifica, la randul ei, repere pierdute sau slabite, iar tensionarea si ajustarea corecta sa fie avute in vedere in permanenta.
Prezente pe majoritatea utilajelor, indiferent de tipul lor, tijele hidraulice ale cilindrilor reprezinta o alte zona sensibila, iar expunerea repetata la amestecurile de zapada, gheata si sare poate provoca ruginirea cromului. O curatare periodica cu abur a acestor zone poate prelungi durata de viata a componentelor.
Nu in ultimul rand, trebuie acordat putin timp utilajului pentru a intra in temperatura de lucru la pornire. De asemenea, este recomandabil ca fiecare actionare hidraulica sa fie probata intr-un ciclu complet, inainte de pornirea de pe loc. Si la terminarea zilei de lucru este benefica o functionare a motorului la turatia de mers in gol pentru 90 - 120 de secunde, inainte de oprirea completa.